Happy Body & Mind Event

Vorige week zondag ben ik dus naar het Happy Body & Mind Event in Zevenaar geweest dat in het kader van de Maand van de Spiritualiteit werd georganiseerd door Rebers Boek en Buro en Happy Body & Mind. Wat een dag! Er waren meer dan 30 deelnemende geluksverspreiders en er was van alles te ervaren, leren en genieten.

Omdat ik me ’s morgens meteen had ingeschreven voor een workshop/lezing op elk hele uur, had ik pas aan het eind van de dag echt tijd om een kijkje bij de rest te nemen. Het was absoluut de moeite waard en ik hoop dat het een terugkerend evenement wordt!

Mijn eerste activiteit was de Happy Workshop: Grip op je Stress. Deze werd geleid door Viktoria Vagács van ZenLifeAcademy. Ze vertelde haar indrukwekkende levensverhaal waaruit bleek dat ze een expert was in stress ervaren. Gelukkig weet ze ook heel goed hoe je er weer vanaf kunt komen! Ze is stresscounseler en holistisch therapeut.

Wat ik van haar leerde wat nieuw voor mij was, was de volgende praktische kijk op stress:

A+B=C

C = de hoeveelheid stress die je ervaart

A = de stressor; een potentiële gebeurtenis die iemand stress kán bezorgen

De meest logische stap is dat je de stressor wilt elimineren/verminderen. Kun je iets aan A veranderen? Kijk daar eerst eens naar. Met boos worden op de situatie bereik je alvast niets.

Dan is er nog B, en B is jouw beleving van de stressbron. Is het echt een stressbron of maak je dat er zelf van? Wat gebeurt er als je je gedachtegang verandert? Viktoria noemde het voorbeeld dat je elke dag in de file staat. Dan kun je zitten balen, of je kunt denken: kan ik eindelijk dat luisterboek luisteren waar ik steeds maar geen tijd voor heb. Omdenken!

Het kan ook zo zijn dat je gewoon geen invloed hebt op A of B. Het is er nou eenmaal en je gedachtegang erover veranderen lukt niet. Dán kun je altijd nog wat aan C doen.

Als je al last hebt van stress, zijn er twee manieren om die stress te verlagen.

  1. Lichaamsbeweging. Doe wel iets wat je leuk vindt en dus niet omdat het moet. Beweging pakt het stressgebied in je hersens aan, de cortisolproductie wordt afgeremd.
  2. Lichaamsbewustzijn stimuleren. Dit kun je doen d.m.v. mindfulnes (wees met je focus helemaal bij een taak) of je zintuigen scherp aanzetten (denk aan muziek, voeding, geuren, maar ook de huid d.m.v. massage)

Viktoria leerde ons een Anapana meditatie (nieuw voor mij), waarbij je je focust op het stukje tussen het puntje van je neus en de bovenkant van je lippen. Je concentreert je op het voelen van hoe de ademhaling je neus in en uit stroomt. Dat geeft je een snelle, goede, diepe focus.

Daarnaast kreeg het groepje deelnemers aan de workshop nog een heuse goodiebag van Viktoria mee, met twee zakjes ontspannende thee, een ringetje waarmee je jezelf een vingermassage kunt geven (even een link zodat je weet wat je je erbij kunt voorstellen, want ik kende het niet) en een flesje lavendel huidolie die ook goed geschikt is voor een handmassage, wat voor zowel lichaam als geest heel goed is.

Al met al was na deze ene eerste workshop mijn dag eigenlijk al geslaagd!

Maar er was meer, want na de Happy Workshop ging ik rechtstreeks door naar een Happy Talk. En wel van Maarten van Hal, die als EEG-onderzoeker en slaapanalist cognitieve gedragstherapie combineert met ontspanning uit de Tai Chi en Qigong. Het lijkt mij de ideale manier om slaapproblemen aan te pakken. Wie interesse heeft, kijk op zijn website: www.ikwilslapen.nu. Briljant gevonden, die domeinnaam!

Hierna had ik gekozen voor een kennismaking met hatha yoga. Hatha yoga is wat de meeste mensen als ‘gewone yoga’ beschouwen. Omdat ik al elke ochtend 10 minuutjes yoga doe, hoopte ik een nieuwe houding te leren om toe te voegen aan mijn repertoire of een bestaande houding in mijn routine mee te vervangen, maar er kwam niet echt iets voorbij waar ik wat aan had. We hadden ook maar kort en er kwam nog een meditatie-oefening achteraan, dus dat was jammer. Wel fijn evengoed, maar niet helemaal waar ik op hoopte.

Toevallig zag ik afgelopen week net op tijd dat een mail van de Albert Heijn geen spam was (de onderwerpsregel was bijna net als alle spam over dat je een cadeaubon zou hebben gewonnen), maar een echt cadeau: een jaar gratis lidmaatschap van Foodfirst Network. Daar staan ook yoga-video’s op. Ik ben daar gisterochtend meteen mee aan de slag gegaan en blijk er nog wel wat van te kunnen oppikken, dus dat is mooi.

Mijn vierde activiteit vorige week zondag was de Happy Workshop ‘Meer ruimte voor jouw happy zelf’, door Marielle Bremer. Zij doet familieopstellingen. Dit was wederom een zeer interessante workshop, ook al hadden we te weinig tijd om echt op de materie in te gaan. Je kunt het gezin opstellen waar je in bent geboren of het gezin dat je zelf hebt gesticht, maar opstellingen zijn ook te doen in bijvoorbeeld bedrijven. Het helpt inzicht te krijgen in bepaalde patronen die zich herhalen en vaak worden veroorzaakt door onverwerkte gevoelens.

Als laatste volgde ik de Happy Natural Haircare-workshop van Renée van Bussel. In haar zoektocht naar het bereiken van een huishouden zonder chemicaliën heeft zij Greenie opgericht. Op haar youtubekanaal deelt ze filmpjes van hoe ze te werk gaat en hoe het bevalt. Ze maakt zelf shampoo bars, en die tak van sport is naar eigen zeggen een beetje uit de hand gelopen.

Verschillende zelfgemaakte shampoo bars

Renée maakt ze nu voor anderen op verzoek, afgestemd op jouw haarwensen. Ze liet ons ter plekke zien hoe ze ze samenstelt en maakte er eentje voor een van de deelnemers. Ik heb een haarserum bij haar gekocht en een vragenlijstje ingevuld zodat ze een persoonlijke shampoo bar voor mij kon maken. Deze heb ik vrijdag opgehaald. De foto van mijn eigen bar is helaas mislukt, zag ik pas nadat ik de shampoo bar al had gebruikt en door midden had gesneden. Dat was een tip van Renée om er langer mee te kunnen doen; hoe langer je hem gebruikt, hoe minder hij gaat schuimen, maar als je een helft droog bewaart, schuimt die gewoon goed als je eerste helft op is. Met de restjes kun je ook prima je lichaam wassen. Maar goed, vandaar hierboven een foto die ik van haar facebooksite heb gehaald en hieronder alleen eentje van vóór het uitpakken.

Ik ben benieuwd wat het voor mijn haar en hoofdhuid gaat doen. Renée liet ons een filmpje zien over SLS (sodium laryl sulfaat/sodium laureth sulfaat), het schuimmiddel dat in veel shampoos en andere doucheproducten zit en waar je huid niet blij van wordt. Ook bij mijn eerste shampoo bar die ik pas geleden heb gekocht staat deze stof helaas bovenaan in de ingrediëntenlijst. Dus fijn dat die eerste bar zero waste is, maar nu ik dit weet, ga ik toch liever voor een natuurlijkere zero waste bar.

Na deze workshop was ik door mijn programma heen en kon ik nog even bij de andere geluksverspreiders gaan kijken. Want er was nog meer dat me intrigeerde.

Er stonden wat mensen met etherische oliën, maar ik moet toegeven dat ik daar niet echt iets mee heb.

Er waren ook wat disciplines waaraan ik niet toe ben gekomen om er te gaan kijken, zoals bijvoorbeeld voetreflexologie. Dat fascineert me al van kinds af aan, toen ik tijdens mijn krantenwijkrondje altijd een bord naast een deur zag bij iemand die dat deed. Misschien zal ik gewoon eens ergens een afspraak maken, kijken wat het doet.

Ik sprak wel nog even met Veronica Holtslag van Vroon, holistische praktijk voor massage & bewustzijnswerk. Zij gaf mij de tip om bij een heel kort op-adem-kom-momentje ook de handen te gebruiken. Dit geeft je meteen een focus mee en zorgt voor minder afleiding van gedachten. Veronica organiseert ook Adempauze-avonden en Adempauze-wandelingen. Klinkt allemaal hartstikke leuk en relaxed, wie weet ga ik dat ook nog wel proberen. Ik probeer het graag allemaal uit, om te zien wat het mij kan opleveren qua energie en rust in het hoofd.

Ook had ik een gesprekje met Esther Weijs van FitViaFood. Ik ga een keertje met haar afspreken om mijn eetgewoonten onder de loep te nemen en te kijken wat ik nog kan doen om via voeding mijn energiepeil positief te beïnvloeden.

Aan het einde van de dag was ik ondanks de yoga en meditatie doodop van alle indrukken, maar ik heb er heel veel van meegenomen, en ik neem aan de 600 andere bezoekers ook. Een geslaagde dag!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.