De poepdokter

Omdat ik graag en veel lees, ben ik ook van plan hier af en toe een boek te bespreken als ik ook maar enigszins vind dat het bij mijn blog past. 🙂

Niet geheel toevallig las ik laatst een boek over bewust eten, namelijk De Poepdokter van Nienke Tode-Gottenbos.

Ik zie nu dat dit nog maar nummer 1 is in een serie die ze heeft gemaakt. Ze heeft ook nog De Poepdokter Bakt Ze Bruin geschreven, een receptenboek. En De Poepdokter Junior, over de voeding en ontlasting van jonge kinderen.

De Poepdokter gaat minder over poep dan over je darmflora (het geheel van micro-organismen dat zich in het maag-darmstelsel bevindt), en vooral over hoe je deze met behulp van voeding optimaal kunt krijgen. Wist je trouwens al dat je er in je darmen een tweede brein zit? En dat dit waarschijnlijk niet je tweede brein is maar ooit ons eerste brein was? Dat depressie vaak in de darmen ontstaat en helemaal niet in het brein in je hoofd? Dit en meer beschrijft Nienke in haar boek. Ik vond het machtig interessant. 😀

Hoewel wij vrij gezond eten, heb ik er echt nog wel wat van kunnen leren. Naast het meermaals herhaalde ‘tja, eet gewoon groenten’ wat natuurlijk hartstikke waar is, werd ook verteld welke voeding specifiek goed is voor je darmflora en dus voor bijvoorbeeld een goed afweersysteem zorgt. Vooral groenten en fruit dus. Gefermenteerde producten zoals zuurkool hebben een probiotische werking. Jammer, want dat eten wij eigenlijk niet. Uit dit boek heb ik trouwens wel het gebruik van prei in mijn smoothies. In prei zitten o.a. pectine (cholesterolverlagend), vitamine A en C en anti-oxidanten. Dus als je een prei-fan bent, zit je goed! Ik moet nog steeds een beetje wennen en merk veel verschil qua smaak als ik het wel of niet aan mijn smoothie toevoeg, maar het voelt wel heel gezond nog steeds. 😉

Hoewel de schrijfstijl in De Poepdokter soms iets te popiejopie is naar mijn smaak en er best veel in herhaald wordt, vond ik het zeker een interessant boek. Er staan ook in dit eerste deel al verschillende recepten, trouwens.

Toen ik het las had ik nog geen plannen voor een blog, anders had ik wat aantekeningen gemaakt, want mijn geheugen voor dit soort dingen is namelijk heel slecht. Bij Baantjer-afleveringen wist ik vroeger zelfs toen ze voor de 3e keer werden herhaald nog niet wie het gedaan had. 😀 Maar een boek herlees ik niet zo gauw. Het leven is te kort voor alle boeken die ik nog wil lezen!

3 gedachten over “De poepdokter

  1. Marieke

    Het vervolg is ook een aanrader! Voor de laatste versie waren de kinderen al te oud, maar die heb ik gegeven als kraamkadootje, mi essentieel!
    Mocht je meer van deze materie willen lezen kan ik je “de mooie voedsel machine, de charme van je darmen” van Giulia enders aanraden.

    Ohja en zuurkool echt op je menu laten zetten hoor!! Zo lekker en gezond (en liefst zelf gemaakt dan heb je de goede bacteriën 😉) nog een boekentip “verrot lekker” van Christian weij.

    Waha ik zal nu stoppen, anders wordt deze reactie nog langer dan de post 😉.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.